Dropshipping – plusy i minusy.
Otwieramy sklep internetowy i decydujemy co i w jaki sposób będziemy w nim sprzedawać. Dla początkujących model dropshippingowy jest bardzo kuszący, ze względu na dużo niższe koszty działalności. Ale nie wszystko wygląda tak różowo. Dropshipping, jak każdy rodzaj działalności, ma swoje wady i zalety, które dokładnie powinniśmy przeanalizować przed rozpoczęciem współpracy z dostawcą. Omówię je pokrótce poniżej.
Korzyści uzyskiwane w modelu dropshippingu.
- Brak kosztów związanych z magazynowaniem towaru – mniejsze ryzyko inwestycyjne.
Jak dobrze wszyscy wiemy, w dropshippingu wystarczy założenie sklepu internetowego i wejście w porozumienie z dostawcą. Rola sprzedawcy ogranicza się do promowania sklepu i artykułów, zbierania zamówień i przekazywaniu ich do dostawcy. Ciężar całej logistyki spoczywa na producencie/hurtowniku. To on kompletuje towar ze swoich stanów magazynowych i dostarcza go do klientów sklepu. W ten sposób zaoszczędzamy czas i spore pieniądze, które musielibyśmy zainwestować w towar i całą infrastrukturę logistyczną. Nie musimy martwić się o aktualizacje stanów magazynowych i zapewnienie dostępności. Nie musimy kupować dużych partii produktów i zastanawiać się, czy uda się je sprzedać. To robi za nas nasz partner, a my musimy się skupić na wyborze zaufanego dostawcy i prawidłową integrację systemów, aby klient otrzymywał rzetelne informacje na temat dostępności towaru. Nam zostaje skupić się na aspektach marketingowych, dzięki którym nasz sklep będzie rozpoznawalny na rynku.
- Dowolna możliwość poszerzenia oferty sklepu.
W tym modelu możemy współpracować nawet z kilkoma dostawcami, w ramach jednego sklepu. Możemy oferować różnorodne produkty, z różnych półek cenowych, na zakup i magazynowanie których nie moglibyśmy sobie pozwolić, we własnym zakresie. A w razie zmian na rynku, w miarę szybko możemy przebranżowić nasz sklep.
- Pełna automatyzacja procesów.
Przy poprawnej integracji naszego systemu sklepowego z systemem dostawcy/dostawców oszczędzamy czas i pieniądze potrzebne na aktualizację cen, stanów magazynowych, zdjęć i opisów produktów. Aktualizują się one automatycznie i zapewniają płynny przepływ informacji między systemami.
- Pewny zysk.
W modelu dropshippingu ryzyko w sytuacji kiedy biznes nam nie wyjdzie jest mocno ograniczone. Kiedy nie sprzedajesz nie ponosisz kosztów a kiedy biznes się kręci – zarabiasz. Do Ciebie należy negocjacja cen oraz wybór modelu współpracy z dostawcą: marżowego lub prowizyjnego.
To były w skrócie zalety tego modelu sprzedaży. Prawda, że nieźle brzmi? To przejdźmy teraz do tej mniej przyjemnej części, wad.
Dropshipping – wady.
- Brak bezpośredniego wpływu na proces realizacji zamówienia.
To, że za całą logistykę odpowiada nasz dostawca jest niewątpliwym plusem tego modelu sprzedaży. O tym pisaliśmy w pierwszym puncie o zaletach. Jednak może to być również wadą. W tym rozwiązaniu nie mamy bezpośredniego wpływu na proces kompletacji i dostawy może to implikować negatywne skutki.
- Nie mamy wpływu na czas dostarczenia przesyłki do klienta. U niektórych dostawców jest on 1-2 dni dłuższy, niż standardowy i to może powodować sytuacje konfliktowe, bo przy opóźnieniach (np. podczas „gorących okresów” w handlu) to od nas klienci oczekują odpowiedzi, kiedy otrzymają swoją przesyłkę.
- Nie mamy wpływu na jakość wysyłanego produktu ani jego pakowanie – i tu znów „kłania się” odpowiedni dobór partnera, tak abyśmy byli o ten aspekt spokojni.
- Problem z dostępnością towaru – pomimo, że systemy są zintegrowane błąd ludzki lub systemowi może doprowadzić do tego, że akurat naszemu klientowi sprzedamy produkt, którego fizycznie nie ma w magazynie i będziemy zmuszeni tłumaczyć się z pomyłki.
- Problem z odbiorem osobistym – oczywiście istnieje możliwość przesyłki od dostawcy na nasz adres ale to wszystko potrzebuje dodatkowego czasu.
- Reklamacje i zwroty – w sytuacji gdy towar nie jest bezpośrednio wysyłany z naszej siedziby, klient może być zdezorientowany, gdzie ma przesyłać zwroty lub reklamacje towaru. Dlatego bardzo ważne jest umieszczanie procedur w odpowiednich miejscach, regulaminie, FAQ, itp.
- Duża konkurencja i niskie marże.
Jeżeli współpracujesz z popularnym na rynku dostawcą, a Twój obrót jeszcze nie jest duży, może okazać się, że na rynku jest wiele sklepów oferujących ten sam towar. Zostanie Ci tylko konkurowanie ceną, oczywiście kosztem Twojej marży i zarobku.
- Podobna lub taka sama treść w opisach produktów.
Bardzo często dostawca zezwala na korzystanie z gotowych opisów produktów, wraz ze zdjęciami. W praktyce oznacza to x sklepów, w których produkty wyglądają identycznie. I tu rodzi się problem z pozycjonowaniem strony. Takie strony mogą być uznane przez Google jako treści zduplikowane (Duplicate content) i gorzej oceniane.
- Kosztowne procesy integracji.
Współpraca z niektórymi dostawcami może się wiązać z wysokimi opłatami za integrację z ich systemami logistyczno – magazynowymi. Musisz to dokładnie sprawdzić, przed planowaną współpracą.
Dropshipping jest bardzo dogodną metodą rozpoczęcia przygody z handlem internetowym. Jednak mimo niewątpliwych zalet, posiada również wady. Dlatego też przed podjęciem decyzji o wejściu w „biznes” trzeba je dokładnie przeanalizować, w odniesieniu do założeń własnego przedsięwzięcia. Sprawa jest bardzo indywidualna!
Jeden z lepszych sposobów na biznes w sieci to własnie dropshipping 🙂
To że nie musimy mieć własnego towaru na start jest bardzo zachęcające do spróbowania przygody z własnym sklepem.
Prowadzenie sklepu w dropshippingu jest dużo łatwiejsze, do tego koszty jakie ponosimy są znacznie mniejsze niż w tradycyjnych sklepach.
Dropshipping jest bardzo ciekawym rozwiązaniem ponieważ rozwiązuje wiele problemów klasycznego e-handlu, które na starcie są dość istotną barierą. Natomiast z tego samego powodu – niskiej bariery wejścia – wielu właścicieli sklepów traktuje to jako próbę i działa na pół gwizdka. W efekcie większość sklepów upada albo jest ledwo rentowna. Podkreślam, że nie jest to absolutnie wadą samego dropshippingu tylko powód jest w nas…