Dropshipping – plusy i minusy.

Otwieramy sklep internetowy i decydujemy co i w jaki sposób będziemy w nim sprzedawać. Dla początkujących model dropshippingowy jest bardzo kuszący, ze względu na dużo niższe koszty działalności. Ale nie wszystko wygląda tak różowo. Dropshipping, jak każdy rodzaj działalności, ma swoje wady i zalety, które dokładnie powinniśmy przeanalizować przed rozpoczęciem współpracy z dostawcą. Omówię je pokrótce poniżej.

 

Korzyści uzyskiwane w modelu dropshippingu.

  1. Brak kosztów związanych z magazynowaniem towaru – mniejsze ryzyko inwestycyjne.

Jak dobrze wszyscy wiemy, w dropshippingu wystarczy założenie sklepu internetowego i wejście w porozumienie z dostawcą. Rola sprzedawcy ogranicza się do promowania sklepu i artykułów, zbierania zamówień i przekazywaniu ich do dostawcy. Ciężar całej logistyki spoczywa na producencie/hurtowniku. To on kompletuje towar ze swoich stanów magazynowych i dostarcza go do klientów sklepu.  W ten sposób zaoszczędzamy czas i spore pieniądze, które musielibyśmy zainwestować w towar i całą infrastrukturę logistyczną. Nie musimy martwić się o aktualizacje stanów magazynowych i zapewnienie dostępności. Nie musimy kupować dużych partii produktów i zastanawiać  się, czy uda się je sprzedać.  To robi za nas nasz partner, a my musimy się skupić na wyborze zaufanego dostawcy i prawidłową integrację systemów, aby klient otrzymywał rzetelne informacje na temat dostępności towaru. Nam zostaje skupić się na aspektach marketingowych, dzięki którym nasz sklep będzie rozpoznawalny na rynku.

  1. Dowolna możliwość poszerzenia oferty sklepu.

W tym modelu możemy współpracować nawet z kilkoma dostawcami, w ramach jednego sklepu. Możemy oferować różnorodne produkty, z różnych półek cenowych, na zakup i magazynowanie których nie moglibyśmy sobie pozwolić, we własnym zakresie. A w razie zmian na rynku, w miarę szybko możemy przebranżowić nasz sklep.

  1. Pełna automatyzacja procesów.

Przy poprawnej integracji naszego systemu sklepowego z systemem dostawcy/dostawców oszczędzamy czas i pieniądze potrzebne na aktualizację cen, stanów magazynowych, zdjęć i opisów produktów. Aktualizują się one automatycznie i zapewniają płynny przepływ informacji między systemami.

  1. Pewny zysk.

W modelu dropshippingu ryzyko w sytuacji kiedy biznes nam nie wyjdzie jest mocno ograniczone. Kiedy nie sprzedajesz nie ponosisz kosztów a kiedy biznes się kręci – zarabiasz. Do Ciebie należy negocjacja cen oraz wybór modelu współpracy z dostawcą: marżowego lub prowizyjnego.

To były w skrócie zalety tego modelu sprzedaży. Prawda, że nieźle brzmi? To przejdźmy teraz do tej mniej przyjemnej części, wad.

Dropshipping – wady.

 

  1. Brak bezpośredniego wpływu na proces realizacji zamówienia.

To, że za całą logistykę odpowiada nasz dostawca jest niewątpliwym plusem tego modelu sprzedaży. O tym pisaliśmy w pierwszym puncie o zaletach. Jednak może to być również wadą. W tym rozwiązaniu nie mamy bezpośredniego wpływu na proces kompletacji i dostawy może to implikować negatywne skutki.

  • Nie mamy wpływu na czas dostarczenia przesyłki do klienta. U niektórych dostawców jest on 1-2 dni dłuższy, niż standardowy i to może powodować sytuacje konfliktowe, bo przy opóźnieniach (np. podczas „gorących okresów” w handlu) to od nas klienci oczekują odpowiedzi, kiedy otrzymają swoją przesyłkę.
  • Nie mamy wpływu na jakość wysyłanego produktu ani jego pakowanie – i tu znów „kłania się” odpowiedni dobór partnera, tak abyśmy byli o ten aspekt spokojni.
  • Problem z dostępnością towaru – pomimo, że systemy są zintegrowane błąd ludzki lub systemowi może doprowadzić do tego, że akurat naszemu klientowi sprzedamy produkt, którego fizycznie nie ma w magazynie i będziemy zmuszeni tłumaczyć się z pomyłki.
  • Problem z odbiorem osobistym – oczywiście istnieje możliwość przesyłki od dostawcy na nasz adres ale to wszystko potrzebuje dodatkowego czasu.
  • Reklamacje i zwroty – w sytuacji gdy towar nie jest bezpośrednio wysyłany z naszej siedziby, klient może być zdezorientowany, gdzie ma przesyłać zwroty lub reklamacje towaru. Dlatego bardzo ważne jest umieszczanie procedur w odpowiednich miejscach, regulaminie, FAQ, itp.
  1. Duża konkurencja i niskie marże.

Jeżeli współpracujesz z popularnym na rynku dostawcą, a Twój obrót jeszcze nie jest duży, może okazać się, że na rynku jest wiele sklepów oferujących ten sam towar. Zostanie Ci tylko konkurowanie ceną, oczywiście kosztem Twojej marży i zarobku.

  1. Podobna lub taka sama treść w opisach produktów.

Bardzo często dostawca zezwala na korzystanie z gotowych opisów produktów, wraz ze zdjęciami. W praktyce oznacza to x sklepów, w których produkty wyglądają identycznie. I tu rodzi się problem z pozycjonowaniem strony. Takie strony mogą być  uznane przez Google jako treści zduplikowane (Duplicate content) i gorzej oceniane.

  1. Kosztowne procesy integracji.

Współpraca z niektórymi dostawcami może się wiązać z wysokimi opłatami za integrację z ich systemami logistyczno – magazynowymi. Musisz to dokładnie sprawdzić, przed planowaną współpracą.

Dropshipping jest bardzo dogodną metodą rozpoczęcia przygody z handlem internetowym. Jednak mimo niewątpliwych zalet, posiada również wady. Dlatego też przed podjęciem decyzji o wejściu w „biznes” trzeba je dokładnie przeanalizować, w odniesieniu do założeń własnego przedsięwzięcia. Sprawa jest bardzo indywidualna!

3 myśli na temat “Dropshipping – plusy i minusy.

  • 15 maja 2019 o 12:45
    Permalink

    Jeden z lepszych sposobów na biznes w sieci to własnie dropshipping 🙂
    To że nie musimy mieć własnego towaru na start jest bardzo zachęcające do spróbowania przygody z własnym sklepem.

    Odpowiedz
  • 16 maja 2019 o 13:26
    Permalink

    Prowadzenie sklepu w dropshippingu jest dużo łatwiejsze, do tego koszty jakie ponosimy są znacznie mniejsze niż w tradycyjnych sklepach.

    Odpowiedz
  • 17 września 2019 o 11:43
    Permalink

    Dropshipping jest bardzo ciekawym rozwiązaniem ponieważ rozwiązuje wiele problemów klasycznego e-handlu, które na starcie są dość istotną barierą. Natomiast z tego samego powodu – niskiej bariery wejścia – wielu właścicieli sklepów traktuje to jako próbę i działa na pół gwizdka. W efekcie większość sklepów upada albo jest ledwo rentowna. Podkreślam, że nie jest to absolutnie wadą samego dropshippingu tylko powód jest w nas…

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Dodanie komentarza wymaga zgody na przetwarzanie danych osobowych zgodnie z Polityką Prywatności.